آیا vpn واقعا فعالیت های آنلاین ما را مخفی می کند ؟

وی پی ان

ISP : شرکت یا نهاد ارائه دهنده اینترنت

تبلیغات میگن وی پی ان ها بهترین یا تنها ترین راه حل موجود برای مخفی کردن فعالیت های آنلاین می باشند . آیا در حقیقت اینگونه است ؟

یک VPN  در حقیقت چه کاری انجام می دهد ؟

وقتی به اینترنت متصل می شوید از طریق شبکه ISP به وبسایت مد نظر خود وارد می شوید . ISP  دامنه وبسایتی که مشاهده می کنید و محل فیزیکی شما را میداند و حتی وبسایتی که مشاهده می کنید محل فیزیکی شما را از روی آی پی شما حدس می زند . این اطلاعات شامل آیپی شما ، زمان اتصال و مدت اتصال در یک فایل گزارش ذخیره می شوند .

این اطلاعات ارزش مالی بسیار بالایی برای ISP ها و وبسایت هایی که مشاهده می کنید دارند . علاوه بر ارزش مالی و تبلیغاتی این اطلاعات برای کشف افرادی که دانلود های غیر قانونی دارند یا جرمی در شبکه های مجازی مرتکب می شوند کاربرد دارد .

اگر نگران حریم خصوصی خود هستید و یا نمیخواهید شخصی از اطلاعات شما استفاده مالی کند باید از VPN یا شبکه خصوصی مجازی در زمان اتصال به اینترنت استفاده کنید . زمانی که به وی پی ان متصل می شوید ، وی پی ان در میانه مسیر مانند یک تونل رمزنگاری شده قرار میگیرد . ISP ها یا شبکه های محلی تنها می توانند ببینند که شما به وی پی ان متصل شده اید و تنها ورود شما به تونل را مشاهده می کنند . وبسایت هایی که پس از اتصال به وی پی ان مشاهده می کنید آی پی  وی پی ان را مشاهده می کنند نه آی پی حقیقی شما را . در نمای کلی شما بجای بازدید وبسایت بصورت مستقیم از طریق ISP  . ابتدا به وی پی ان متصل می شوید در نتیجه ISP و وبسایتی که مشاهده می کنید تنها آی پی وی پی ان را مشاهده می کنند .

وی پی ان و حریم خصوصی

بر اساس تبلیغات شرکت های ارائه دهنده ، وی پی ان مانند یک گلوله نقره ایست که تمام نگرانی های حریم خصوصی شما را با یک ضربه نابود می کند . مخفی کردن آی پی شما و جایگذاری آن با آی پی وی پی ان تنها یکی از مشکلات را برطرف می کند که حتی بزرگترین مشکل نیست . هنوز راه های زیاد برای فهمیدن اینکه شما چه کسی هستید و چه کاری انجام می دهید وجود دارد .

شاید بزرگترین مشکلی که وی پی ان آن را حل نمی کند ، دیده شدن شماست به لطف کوکی های مرورگر شما ، اکانت های شبکه مجازی که به آنها وارد می شوید و بسیاری از سایت های که اطلاعات ورود شما را ذخیره می کنند . بنابراین وقتی شما با وی پی ان به حساب خود در سایت گوگل یا فیسبوک وارد می شوید پس از قطع اتصال به وی پی ان آنها شما را همچنان رصد می کنند ، از دید آنها تنها محل فیزیکی شما تغییر کرده است .

تنها راه حل برای این مشکل استفاده از تب اینکاگنیتو (تب ناشناس مرورگر) و وی پی ان بصورت همزمان است .

در حقیقت فهمیدن تمام کارهایی که یک وی پی ان انجام می دهد دشوار است . بنابه دلایلی شرکت های ارائه دهنده وی پی ان از نحوه کار محصولاتشان اطلاعاتی به اشتراک نمی گذارند . برای مثال چیزی که بسیار فهمیدن آن مشکل است میزان امنیت اتصالی است که وی پی ان برای شما فراهم می کند . شاید تبلیغاتی که به گوش شما می رسد و وی پی ان را مانند یک تونل امن برای شما نمایش می دهد بسیار جالب و هیجان انگیز باشد اما تا زمانی که شما می فهمید هیچ راهی برای امتحان کردن این موضوع ندارید .

وی پی ان و فایل های گزارش

چیز دیگری که از ما خواسته شده باور کنیم این است که وی پی ان ها هیچ فایل گزارشی از فعالیت های آنلاین ما ذخیره نمی کنند .

اما این شاید تنها یک تصور یا خیال باشد زیرا اینترنت بدون ساخته شدن این اطلاعات بدرستی عمل نمی کند ، حتی به صورت موقت هم که شده باید یک سری اطلاعات ذخیره شود تا سرور بداند داده ها را به کجا ارسال کند و از کجا دریافت کند . نمی توان مطمئن بود که شرکت های ارائه دهنده وی پی ان این اطلاعات را پس از قطع اتصال شما نابود می کنند یا خیر .

هرچند بعضی ارائه دهندگان قبول دارند که یک سری اطلاعات را نگهداری می کنند البته با اطمینان می گویند که این اطلاعات غیرضروری مانند زمان اتصال شما هستند .

اینکه هیچ فایل گزارشی ذخیره نمی شود یا تنها اطلاعات غیر ضروری ذخیره می شوند هیچ یک از این ادعاها قابل بررسی نیستند . درنهایت برای استفاده از محصولاتشان شما باید اعتماد کنید که این شرکت ها اطلاعات شما را نمی فروشند . بهتر است از محصولات شرکت های معتبر در این زمینه استفاده کنید .

کاربرد وی پی ان ها

1 – ایجاد یک شبکه امن خصوصی برای دسترسی به اطلاعات شخصی یا تجاری خود زمانی که در مسافرت هستید .

2 – حفظ حریم خصوصی در زمان گشت و گذار در اینترنت که البته باید از تب ناشناس مرورگر خود همزمان با وی پی ان استفاده کنید .

3 – دسترسی  به داده های محلی وبسایت ها ، برای مثال اگر یک فرد آمریکایی هنگام مسافرت در کشور دیگر بخواهد آهنگ های منتشر شده اخیر در آمریکا را از سایت Netflix مشاهده کند نیاز به وی پی ان آمریکا خواهد داشت .

4 – رد شدن از سانسور ها

5 – دانلود های قانونی و غیر قانونی که از طریق bittorent انجام می شوند .

وی پی ان ها ابزار های کاربردی برای افرادی هستند که بسیاری از وقت خود را در محیط آنلاین سپری می کنند اما تنها راه حل و یا حتی بهترین راه حل برای حفظ حریم خصوصی شما نیستند .

منبع :

https://www.howtogeek.com/717587/does-a-vpn-really-make-your-online-activity-private/

کلیدواژه : وی پی ان
آرین رایانه تهران
ارسال دیدگاه