اهمیت منبع تغذیه در کامپیوتر

PSU

منبع تغذیه یک قطعه حیاتی در کامپیوتر است .


وقتی ما یک لامپ را روشن می کنیم ، شیر آب را باز می کنیم یا در یک خیابان سنگ فرش قدم می زنیم ، هیچوقت به زیرساخت های شگفت انگیزی که این کارها را ممکن می سازد فکر نمی کنیم .

همینطور وقتی داریم یک سیستم کامپیوتر را اسمبل می کنیم ، ما غرق در تعداد هسته های پردازنده مرکزی یا قدرت پردازش کارت گرافیک می شویم . اما خیلی کم پیش می آید به این فکر کنیم که منبع تغذیه ، برق مورد نیاز این قطعات را برای انجام کارهایشان فراهم می کند .

البته نیازی نیست خیلی به منبع تغذیه تان فکر کنید اما اگر اصلا به آن فکر نکنید باعث پشیمانی در زمان دردسرساز شدن منبع تغذیه شما خواهد شد .

اگر کامپیوتر شما برق مورد نیاز خود را دریافت نکند با مشکلات زیادی روبرو خواهید شد . ممکن است سیستم شما اصلا بوت نشود ، یا در زمان انجام کارها خاموش شود ، حتی ممکن است قطعات مهم و گران قیمت تری بخاطر این عدم ثبات آسیب ببینند .

البته خبر خوب این است تعداد زیادی وبسایت برای انتخاب منبع تغذیه مناسب در دسترس شماست .

وات


وات برای منبع تغذیه شبیه تعداد هسته ها برای پردازنده مرکزی است . اصلی ترین معیار برای توان خروجی منبع تغذیه شما وات است .
برای محاسبه وات همیشه بهتر است توان مورد نیاز کامپیوتر را حدود 25% بیشتر در نظر بگیرید .
یعنی اگر طبق محاسبه ، وات مورد نیاز سیستم شما 400 وات است بهتر است منبع تغذیه 500 یا 550 واتی را برای سیستم خود در نظر بگیرید .

چطور وات مورد نیاز سیستم را بفهمیم ؟
سایت های زیاد از جمله :
Pc Part Picker
Newegg
Extreme Outer Vision
در دسترس شماست . البته محاسبات این سایت ها تنها تخمین است و ممکن است نتیجه نهایی متفاوت باشد .

درجه بندی


ممکن است هنگام خرید منبع تغذیه با عبارت “80 plus” بعد از اسامی فلزات مانند : برنز ، نقره ، طلا ، پلاتین ، تیتانیم ، مواجه شوید . یا فقط “80 plus” بدون اسم فلز باشد .
این عدد میزان کارایی منبع تغذیه شما را نمایش می دهد . عبارت 80 plus به معنای آن است که منبع تغذیه شما در زمان لود بالا (زمانی که کامپیوتر درخواست برق می کند) می تواند بالای 80 درصد موثر واقع شود .
کارایی در ولتاژ ها و ظرفیت های متفاوت و نام فلز استفاده شده قبل از عدد کارایی متفاوت است .
برای مثال در زمان لود 50% با ولتاژ 115 ولت در یک منبع تغذیه “80 plus” برنز میزان کارایی حدود 85 درصد است . در حالی که در شرایط مشابه در منبع تغذیه تیتانیم میزان کارایی 94 درصد است .

دلیل وجود این عدد این است که بسیاری از قطعات الکتریکی از جمله منبع تغذیه هیچگاه 100 درصد کارآمد نیستند . در حقیقت مقدار از انرژی آنها به حرارت تبدیل می شود و یک منبع تغذیه 400 واتی نمی تواند این مقدار وات خروجی داشته باشد .
بهتر است در زمان انتخاب منبع تغذیه و محاسبه وات مورد نیاز میزان کارایی آنها را نیز در نظر بگیرید .

البته ملاک های دیگری در زمان خرید یا تعویض منبع تغذیه وجود دارند از جمله مدولار یا نیمه مدولار یا غیر مدولار بودن منبع تغذیه .

در منبع تغذیه مدولار هیچ کابلی به منبع تغذیه متصل نیست . در این مدل منبع تغذیه این انتخاب کاربر است که چه کابل هایی به منبع تغذیه متصل باشند .
در منبع تغذیه نیمه مدولار بعضی از کابل ها مانند کابل 24 پینی متصل هستند و غیر قابل جدا شدن هستند . اما کابل های دیگر با توجه به نیاز شما متصل می شوند .
در منبع تغذیه های غیر مدولار تمامی کابل ها متصل هستند و جدا نمی شوند .
حتی در منبع تغذیه های نیمه مدولار هم ممکن است شما با چند کابل رها شده و متصل نشده در کیس کامپیوتر خود مواجه شوید و نبود این کابل ها مهمترین مزیت منبع تغذیه مدولار است .
البته واضح است که منبع تغذیه های غیر مدولار ارزان تر هستند .
برند های متفاوتی در بازار برای منبع تغذیه موجود است . پیشنهاد ما استفاده از برند های معروف از جمله :
Corsair
EVGA
Cooler Master
Thermaltake
است .

و در نهایت پیشنهاد میکنیم به گارانتی و شرایط گارانتی منبع تغذیه هنگام خرید دقت کنید .

منبع :

https://www.howtogeek.com/706624/how-important-is-the-power-supply-psu-when-building-a-pc/

کلیدواژه : منبع تغذیه
آرین رایانه تهران
ارسال دیدگاه