بازی آنلاین و وجود لگ

بازی آنلاین

در بازی های تک نفره تمام اتفاقات بازی در یک سیستم می افتد .
در بازی های آنلاین به دلیل امکان ناسازگاری سیستم بازیکنان ، اطلاعات اصلی در سرور مرکزی بازی حفظ می شوند . به همین دلیل بازیکنان به منابع اصلی بازی دسترسی ندارند و تنها درخواست هایی را به سرور ارسال می کنند و تغییرات را با دریافت پاسخ از سرور بر روی بازی محلی خود مشاهده می کنند .
همین ارسال و دریافت اطلاعات می تواند با تاخیر انجام شود و باعث لگ در بازی شود .
معمولا بازی ها از تکرار یک سری حالت ها و اتفاقات تشکیل شده اند که به آنها “فریم” میگوییم .
در هر فریم ، بازی اطلاعات ورودی بازیکن را دریافت میکند و پردازش می کند . پس از پردازش نهایی بازی اطلاعات روی سرور را به روز رسانی می کند و نتیجه را به سیستم بازیکن ارسال می کند .
به تعداد دفعات اتفاق افتادن فریم ها ، نرخ فریم گفته می شود .
به دلیل اینکه اطلاعات اصلی بازی در سرور مرکزی قرار دارد بازیکن برای به روز رسانی اطلاعات باید درخواستی به سمت سرور ارسال کند همچنین بازیکن نیز باید یک سری اطلاعات از سرور دریافت کند تا بتواند نتیجه نهایی را مشاهده کند .
اینکه بسته های اطلاعات از سمت سیستم بازیکن با چه سرعتی بتواند ارسال و دریافت شود وابسته به توانایی سیستم بازیکن در بروز رسانی اطلاعات محلی است .
هرچند از نظر تئوری سرعت ساخته شدن و آماده شدن بسته ها از این مقدار بیشتر است تا بتواند اطلاعات اضافی مورد نیاز در صورت عدم بروز رسانی بازی محلی را به سمت سرور ارسال کند .
نرخ فریم پایین باعث پاسخگویی کمتر و نادیده گرفتن بعضی اطلاعات در بازی های آنلاین می شود .
متقابلا برای سرور نیز همچین مفهومی وجود دارد ، نرخ فریم سرور نشان می دهد با چه سرعتی اطلاعات به سمت سیستم بازیکن ارسال و دریافت می شود . این نوع مشکلات (مربوط به نرخ فریم) معمولا قابل پیش بینی و پیشگیری نیستند ، تنها راه حل محیا کردن حداقل سخت افزار های مورد نیاز بازی است .

شاید عمده ترین دلیل لگ در بازی اختلالات شبکه باشد . از دست رفتن و خراب شدن بسته های اطلاعات در حین انتقال باعث لگ در بازی می شود البته احتمال این اتفاق در یک شبکه با پهنای باند کافی بسیار نادر است .
در عوض تاخیر مربوط به انتقال اطلاعات نقش بسزایی دارد . تاخیر انتقال اطلاعات به عوامل مختلفی بستگی دارد از جمله فاصله جغرافیایی ، مسافت بیشتر نیازمند مسیریابی بیشتر و بنابراین وجود تاخیر بیشتر است . پهنای باند ناکافی حتی اگر باعث از دست رفتن اطلاعات نشود سرعت مسیریابی را کمتر می کند .
بسته به معماری شبکه های بی سیم ، یک شبکه بی سیم می تواند باعث لگ های زیادی در بازی شود . تداخلات الکترومغناطیسی (برای مثال روشن شدن ماکرویو در خانه) می تواند باعث از دست رفتن بخشی از بسته های ارسالی شود .
هرچند سرعت انتقال اطلاعات رادیویی در هوا سریعتر از سرعت انتقال توسط نور در فیبر نوریست اما چون شبکه های رادیویی معمولا بین تعداد کاربران زیادی تقسیم می شوند باعث تاخیر بیشتر خواهند شد .

منبع :

https://en.wikipedia.org/wiki/Lag#:~:text=Ping%20time%20is%20the%20network,lag%20the%20player%20will%20experience.&text=High%20latency%20can%20cause%20lag.

کلیدواژه : سرورلگ
آرین رایانه تهران
ارسال دیدگاه